Kuidas rakendada haridustehnoloogilisi pädevusi?
Minu arvates peaks iga õpetaja tänases kutsekoolis vastama I taseme haridustehnoloogilistele pädevustele. Selle väljaselgitamiseks võiks olla testimise võimalus. Õpetajal on võimalus iseennast testida.
Mina lisaks I taseme pädevustest -
A.1.6 Esitab oma loomingut, refleksioone ja pädevus-tõendeid e-portfoolio ja/või kodulehe abil
A.1.7 Kogub, säilitab ja süstematiseerib e-õppematerjale.
II taseme pädevusteks. Need on vist küll ainult praegu jõukohased väga vähestele kutsekooli õpetajatele (see on minu isiklik arvamus).
Üleüldse, tegelikult me ju ei tea, mis tasemel meil üldse praegu kutsekoolide õpetajad on?! Eelkõige oleks vaja see välja selgitada, see on heaks platvormiks, kuidas edasi liikuda. Praegu käib ju ennustamine kohvipaksu pealt. Meie koolis on ainult e-õppe aktiivsed kasutajad näiteks 15 % (need kes julgevad ka kaasaegset tehnoloogiat oma ainetunnis kasutada). Umbes 50% on neid, kes enam vähem on asjaga kursis ja 35% ilmselt neid, kellel on veel tublisti vaja koolituda, et saavutada I tase.
Probleemiks on kindlasti ka see, et algajate koolitused on enamuses eKursusena, mis ei ole minu arvates kõige parem lähenemine algajatele. Algajad õpetajad vajavad rohkem “käe hoidmist” ja vahetut suhtlemist koolitajaga. Sellega tekib ka kindlasti suurem soov ja vajadus kasutada kaasaegseid tehnoloogilisi vahendeid oma töös. II taseme koolitusi võiks pakkuda ekursusena. Kindlasti oleks selline viis koolitusest palju efektiivsem.
II taseme pädevustele peaks vastama õpetaja, kes kasutab õppetöös kaasaegseid tehnoloogilisi vahendeid, oskab koostada ja läbi viia ekursuseid.
Tema II taseme pädevusi võiks tunnistada tema eportfoolio, kuhu on kokku kogutud tõendus tema II taseme pädevustust, kus on ka tema eneseanalüüs (selleks võiks siis olla veebileht, ajaveeb, OPAH või mõni muu lahendus). Hea oleks kui pakutaks tsentraalselt välja üht head keskkonda, kus õpetaja saab oma e-portfooliot pidada (keskkond, mis on just portfooliote loomiseks mõeldud). Mulle isiklikult meeldiks Dilapordi sarnane lähenemine.
Need olid minu isiklikud mõtted ning ootan ka teisi haridustehnolooge oma arvamusi avaldama sellel teemal.
Ma teen ettepaneku läbi viia kutsekoolides uuring, mis annab ülevaate õpetajate tasemest haridustehnoloogia valdkonnas. Praegu on valdavalt domineerivaks koolitustel ekursuse loomine, aga võiks olla haridustehnoloogia laiemalt, et õpetaja oskaks oma tundi huvitavamaks, innovatiivsemaks muuta, oskaks kasutada erialaseid õpitarkvarasid, mis toetavad mõtestatud õppimist ja õpetamist, oskaks kasutada kaasaegseid metoodilisi võtteid tunni läbiviimisel ja õppimisel jne… Minu arvates on see väga tähtis, muuta kutsekoolides õppeprotsess innovatiivsemaks. Ka selliseid metoodilisi koolitusi oleks õpetajatel vaja.
Oma mõtted avaldas Varje Tipp,
Pärnumaa kutsehariduskeskuse haridustehnoloog
Veel arvamusi...
Meie siin Põltsamaa Ametikoolis mõtiskleme samuti nende ht pädevuste üle. Olen palunud õpetajatel ise hinnata oma taset, aga see ei ole päris see, mis vaja. Oleks vaja mingit testi või küsimustikku, et selle alusel hinnata.
Meie õpetaja Ene Külanurm osaleb üldainete võrgustikus ja osales Kutsekojas kutseõpetaja kutsestandardi väljatöötamisel.Seal komisjonis olles tal "....tekkis üks mõttekene… Kuna olin Kutsekoja kutseõpetaja kutsestandardi koostamise juures koostajate grupis, oli meil probleem kutseõpetaja IKT alane pädevus. Kinnitatud kutsestandardisse sai sisse kirjutatud, et see on sama kui õpetaja V kutsestandardis. Ka siis oli komisjonis arvamusi, et need nõuded on tavaõpetaja jaoks liiga kõrged. Hetkel neid visuaalselt võrreldes tuleb välja mitmeid erisusi nõuetes. Kas poleks haridustehnoloogidel siin laiem arutlusteema?
Kutsestandard on nende pädevusnõuetega ülimuslik, kas ei peaks haridustehnoloogilised pädevusedki kutsestandardist tulenema? "
See on üks arvamus.
Liia Saatre
Põltsamaa Ametikooli haridustehnoloog
3 Comments:
Uuring kutsekoolide õpetajatele toimub juba mõne nädala pärast e-VÕTI projekti raames, seega kevadeks peaks saama ülevaate õpetajate haridustehnoloogilisest tasemest kogu kutsehariduse ja rakenduskõrghariduse kohta.
Iga üksiku kooli kohta ülevaate omamine jääb vist ikka haridustehnoloogi mureks.
Olen Varjega nõus selles, et algajate koolitus ei saa toimuda e-õppe vormis, meil on oma koolis eelmise aasta algusest vastav kogemus olemas ja ilma haridustehnoloogi "käe-hoidmiseta" oleks enamik asja pooleli jätnud.
Lisaks veel see, et esimesest negatiivsest kogemusest võib kergesti vastav hoiak välja kujuneda.
Koolituskava aluseks on väljatöötatud tasemed küll väga head, ainult et esialgu käib see taseme määramine arvamise teel.
Selles osas oleks hea mingi ühine lähenemine välja töötada
Jane
Kuressaarest
Tänan Jane, olen sinuga nõus, et iga üksiku kooli kohta ülevaate omamine jääb haridustehnoloogi mureks. Sellest on aga vähe, kui haridustehnoloog ainult ülevaadet omab kui pakutavad kursused tasemetele tulevad eÜlikooli poolt. Aga siis on see probleem lahendatud kui paari nädala pärast toimub uuring, siis polegi ju enam probleemi, mille põhjal I ja II taseme pädevustel koolitusi välja töötada.
Küll, aga see, kuidas I taseme koolitusi pakkuda kohapeal, mitte e-vormis.
Kirjutan siis hilinenult ka olukorrast Sisekaitseakadeemias (edaspidi SKA). SKAs on minu teada kõigil õppejõududel töölepingu kohaselt kohustus esitada elektrooniline õppematerjal enne tunni algust ÕISi ehk õppeinfosüsteemi või IVA keskkonda. Seega võime lugeda, et õppejõud omavad esimese taseme pädevusi. Samas küsitluse põhjal tunnevad paljud õppejõud ennast ebakindlalt ja vajaksid täiendkoolitust (taseme ühtlustamist). Seni pole akadeemias selleks ressursse leitud (et IT osakond saaks vastavat koolitust läbi viia).
Elektroonilised õppematerjalid on tavaliselt koostatud kas Wordi, PowerPoint või pdf failidena. Veebilehtede tegemise võimalust meie õppejõududel praegu ei ole.
Sisekaitseakadeemia koolides (Pääste-, Politsei- ja Piirivalvekool) minu andmetel toimub põhiliselt auditoorne õppetöö (erinevates õppeklassides, sündmuskohtadel) ja vajadust veebi vahendusel suhtlemiseks eriti pole. Küll aga kasutatakse IVAt õppeinfo ja õppematerjalide edastamiseks ja testide tegemiseks. Auditoorse töös rikastamiseks kasutatakse õpiprogramme, simulatsioone ja õppefilme. Osad õppematerjalid on annetatud liikmesriikide poolt, osad meie õppejõudude enda tehtud.
Koolituste puhul on näidanud nii minu kogemus kui ka koolitusvajaduse küsitlus, et suurem osa meie õppejõududest (nii alg- kui ka kesktasemel) eelistab koolitust auditooriumis või äärmisel juhul e-õpet kombineerituna kontaktpäevadega. Mõned üksikud eelistavad ainult veebipõhiseid kursuseid (küsitluse põhjal oli üks 21-st).
Kuna SKAl puuduvad ressursid ja e-VÕTI projekti koolitusrahasid pole palju, valisin meie õppejõududele kohe teise taseme koolituse (ka neile, kes enne e-õppega polnud tegelenud). Esimese koolitusega oldi rahul. Ise viin arvutiklassis läbi IVA algkoolitust ning annan soovitusi õppematerjalide koostamisel. Muidugi oleks mul väga hea meel kui saaksin selle eest ka vastavalt tasustatud. Seni on tulemuseks vähemalt e-õppe kursused ja õppejõudude edusammud. Nad on meil tõesti tublid ja toredad.
Postita kommentaar
<< Home